söndag 8 oktober 2017

Skörden är bärgad


En kartong klädd med frigolit på insidan skyddar äpplena mot kyla. Längst fram en korg med Eldrött Duväpple och en korg med Gul Richard.
Början av oktober och det har blivit kallt på nätterna. Vi har skördat våra äpplen, ett arbete som inte tog lång tid i år eftersom flera träd stått renons på frukt.

Hur förvarar man sina äpplen? Kallt och inte för torrt. Vi har en stor kraftig kartong som vi klätt med frigolit i botten och på sidorna. Där ligger våra vinteräpplen med den hållbaraste sorten längst ned, i vårt fall Eldrött Duväpple. Jag bryr mig inte om att linda varje äpple i papper utan lägger dem bredvid varandra med papper mellan lagren. Sedan får kartongen stå på glasverandan och det kan bli rätt kallt utomhus utan att äpplena tar skada.

4 kommentarer:

  1. Gott! Har en hel del kvar att skörda, Filippa, Husmoder/Gravensteiner, tveksamt vilket, och okänd oätlig sort som blir god omkring jul. Mycket äpplen i år när många knappast fått något.

    SvaraRadera
  2. Gratulerar till god skörd! Somliga har lyckan med sig!
    Men du vet inte om ditt äpple är av sorten Husmoder eller Gravensteiner? Ber att få rekommendera min bok "Svenska äpplen". Om du noga läser beskrivningarna för dessa två sorter så kommer du att nå fram till ett säkert svar! Och du kanske knäcker namnet på äpplet som blir gott till jul.



    SvaraRadera
  3. Jo, fast 670:- på Adlibris. Tror jag får vänta tills tomten kommer på besök. Bra tips!

    SvaraRadera
  4. Jag vill tro att tomten är snäll och bifaller din julklappsönskan i år!

    SvaraRadera