söndag 15 oktober 2017

Eldrött Duväpple, en favorit

För tre veckor bestämde jag äpplen på Växtförsäljningen i Åkersberga. Butikens stora sortiment av äppelträd förtjänar beröm och jag är lycklig för det unga par med liten son som, på min inrådan, gick hem med ett träd av sorten Eldrött Duväpple.

Det gömmer sig stor njutning i det lilla Eldröda Duväpplet
Det röda duväpplet är en fantastisk finsmakarsort som jag önskar att fler skulle upptäcka. Det fasta, lilla, slätkindade äpplet har en alldeles egen karaktär. Det är otroligt gott idag och behåller sin suveräna smak obruten fram till åtminstone mars.

3 kommentarer:

  1. Pometet i Danmark har kartlagt genetiskt släktskap mellan 272 olika äppelsorter. Intet förvånande placerar sig Cox Orange högt som vanlig släkting (i första led), men ett äpple som placerar sig högre är Pigeon Blanc. Vad motsvarar Pigeon Blanc på svenska?

    Andra vanliga förstaledssläktingar är Ingrid Marie och Melonenapfel.

    SvaraRadera
  2. Det finns flera vita duväpplen men på Pometets släktskapskarta ser jag namnet Vitt Vinterduväpple. Det har vi odlat i Sverige också och faktum är att G och jag har en fyra år gammal ymp med sorten i trädgården. Ympen har visat tre blommor i år och nu är vi spända på om det blir någon frukt också.

    SvaraRadera
  3. Jag såg inte att det fanns en populärversion på danska, men nu har jag den också. Läste bara den vetenskapliga versionen på engelska.

    Jag tänker att ett äpple som givit upphov till så många nya sorter måste ju vara ett gott äpple.

    Vi kanske kan hoppas på en recension av Vitt Vinterduväpple mot slutet av året.

    SvaraRadera